מילון מונחים

מילון מונחים

ליד (lead)
ליד- פניה של לקוח פוטנציאלי לקבלת שירות או מידע בתגובה להצעה של מפרסם (עסק או חברה), אשר מכיל טופס ליצירת קשר או טלפון (כמו למשל: דף נחיתה, מבצע או אתר). ליד בדרך כלל מכיל את שם הפונה, מס' טלפון ודוא"ל, בתחומים מסויימים מפרסמים מעוניים בקבלת לידים המכילים פרטים נוספים החשובים למיקוד הליד.
שדה (field)
כל טופס להשארת לידים מכיל שדות נתונים (טופס יצירת קשר) עבור המשתמש אשר מתעניין בשירות. שדות במסעות פרסום באינטרנט בדרך כלל כוללים שם, כתובת דוא"ל וטלפון. כמו כן, לידים ממוקדים יותר יכילו (בדרך כלל בעלות גבוהה יותר) שדות נוספים כגון כתובת מגורים, מין, וכד'. עצה: בחר את מספר השדות המינימאלי בטופס הלידים – משתמשים מעדיפים למלא מינימום שדות! הגדלת מספר שדות תפחית את כמות הלידים אשר אינם ממוקדים ואינם איכותיים, כך למשל קמפיינים לגיוס לידים ע"י שותפי פרסום מכילים בדרך כלל מינימום טקסט ומינימום שדות. מספר גדול של שדות בטופס תגדיל בסופו של דבר גם את עלות הקמפיין.
החזר ההשקעה – Return On Investment – ROI
ROI הוא למעשה אחד הפרמטרים החשובים ביותר בכל מהלך שיווקי או פרסומי אשר אתם כאנשי שיווק מבצעים ומטרתו היא מדידת הרווח המתקבל מאותו קמפיין ביחס להשקעה. ובמילים פשוטות – האם הקמפיין רווחי? ROI למעשה מודד את האפקטיביות של ההשקעה בקמפיין שיווק מסויים ויקבע האם מדובר בקמפיין מוצלח והאם כדאי להמשיך ולהשקיע בערוץ שיווקי זה. מערכת ניהול לידים ליד מנג'ר היא כלי יחודי אשר פותח בין היתר למדידת ה ROI ממס' רב של קמפיינים בו זמנית.
CPM / CPC / CPL
שיטות התשלום הנפוצות ביותר בתעשיית הפרסום והשיווק המקוון.
CPM (עלות לאלף – Cost per Thousand)
מודל תשלום זה נפוץ בעיקר בקמפיינים מיתוגיים בהם החשיבות היא בעיקר לחשיפת המותג ופחות לצורך גיוס לידים. המפרסם משלם סכום קבוע מראש עבור כל 1000 הופעות של המודעות הפרסומיות או הבאנרים. עצה: קמפיינים מיתוגיים יביאו בצורה עקיפה ולטווח הארוך לכמות לידים גדולה יותר. דוגמה: גולש שנחשף ל 3 מודעות פרסומיות. האחת היא של חברה לא מוכרת והשני היא של חברה ידועה מאד ומוכרת, לאיזה איזה קמפיין סביר להניח יותר שיפנה?
CPC (עלות לקליק – Cost per Click)
תשלום בעבור הקלקות בלבד/ המפרסם משלם עבור כל קליק (מעבר לדף הנחיתה של הקמפיין), בין אם בוצעה פניה ובין אם לא בוצעה פניה, ללא קשר למספר ההופעות של המודעות הפרסומיות. שימוש בשיטת פרסום זו נפוצה ביותר במנוע החיפוש גוגל.
CPL (עלות ליד – Cost per Lead)
תשלום בעבור קבלת לידים בלבד. המפרסם משלם רק בעבור לידים (לקוחות פוטנציאלים), ללא תלות במספר קליקים או הופעות. צורת פרסום זו היא בעלת הצמיחה המהירה ביותר בתחום הפרסום המקוון.
לידים צרכניים (Sales Leads)
לידים ממוקדים על בסיס קריטריונים דמוגרפיים ואחרים, כגון: מצב האשראי, הכנסה, גיל וכו'. יצרני לידים ואתרים רבים נוהגים למכור לידים מסוג זה למס' מפרסמים בו זמנית ובכך לכסות את עלות הייצור וטיוב הליד (שיחה טלפונית). שיטה זו נפוצה בתחום הביטוח, משכנתאות, פיננסים וכד'. הערה: ליד אשר נמכר למס' עסקים בו זמנית נקרא ליד מחולק או ליד שאינו בלעדי. עצה: טעות נפוצה של מפרסמים רבים היא לקנות את הליד הזול ביותר. קחו בחשבון שלכל דבר יש מחיר! השיטה נפוצה ביותר להוזיל ליד היא למכור את אותו הליד למס' מפרסמים בו זמנית, ליצרן הליד עסקה זו משתלמת מאד, אך לא תמיד משתלמת למפרסם ממס' סיבות עיקריות – 1. סיכויי המפרסם לסגור עסקה יורדים פי כמה עקב התחרות מול שאר המפרסמים. 2. מכירה "קרה"הרבה יותר קשר. ליד שהגיע ממקור לא ידוע נדרש המפרסם ליצור קשר טלפוני בצורה "קרה" ולהתחיל שיחה ממש מאפס. ליד בלעדי שפנה מהקמפיין של המפרסם יודע ומצפה לקבלת שיחה מהמפרסם וכמו כן מודע לתנאי העסקה. נתון: מפרסמים מסוימים יעדיפו לשלם פי 3 בעבור ליד בלעדי אשר עבר דרך הקמפיין המתוגי של החברה הכולל את תנאי המבצע וחשיפת המותג.
שקיפות קמפיין (Transparency)
שקיפות – תנאי הכרחי להצלחת קמפיין לידים באינטרנט. ברמה הבסיסית ביותר, שקיפות היא: - על המפרסם לוודא כי הצרכנים נרשמים במודע ומרצון, ולדעת בדיוק על מה הם חתמו. - המפרסמים יודעים היכן בדיוק תפורסם הצעתם. - הצגת תנאי העסקה / מבצע בצורה ברורה.
לידים שיווקיים -ממותגים (Marketing Leads)
ליד מיוחד שנוצר עבור מפרסם ייחודי (ליד בלעדי). בשל העובדה כי שקיפות היא תנאי הכרחי ליצירת ליד שיווקי ממוקד, מסע הפרסום חייב להתפרסם במקורות אמינים ואיכותיים ככל האפשר. ההבדל העיקרי בין ליד צרכני לליד שיווקי (ממותג): - ליד צרכני שנוצר לתעשיות ספציפיות – פיננסיים, ביטוח, משכנתאות וכו ' - ליד שיווקי נוצר עבור מותג מסוים – וולס פארגו, קוקה קולה, HP, וכו '
הגנה על פרטים אישיים (Privacy Protection)
בפרסום ליצירת לידים באינטרנט הכרחי להגן על פרטיות המשתמש: - לוודא שהמשתמשים מודעים להצעה העומדת אחרי הקמפיין. - להבטיח כי המידע למשתמש הקצה נשלחת רק ע"י המפרסם, ולא להעביר את פרטי הליד לשימוש שאינו מורשה בתקנון. - שימוש במידע מוצפן. - ודאו כי הודעות הדואר האלקטרוני שנשלחות עומדות בסטנדרטים של חקיקה נגד דואר זבל.
טיוב לדים (Validation)
תהליך הטיוב הוא שיחת בקרה ואימות פרטים על מנת לוודא שהליד עמד בכל הקריטריונים הקריטיים (למשל: אימות מס' טלפון תקין, שם הפונה, מטרת הפונה וכד').
פרטנר / שותף (Publisher)
אתר אינטרנט, רשת חברתית או פורטל, כלומר מקומות פרסום בתשלום.
רשת שותפים (Affiliate Network)
רשת שותפים היא אוסף של אתרי אינטרנט אשר מקובצים במטרה לפרסם קמפיינים לגייס לידים / חשיפות או מכירות למפרסמים. החיסרון הגדול ביותר ברשתות שותפים הוא חוסר השקיפות באיכות השותפים ברשת ומקור גיוס הלידים. הערה: כאשר אתה מפרסם ברשת שותפים לא תוכל לדעת לעולם מעיין מגיע כל ליד, ולכן אתה חשוף לקבלת לידים בשיטות שלעיתים פסולות ואינן איכותיות. עצה: אל תתפתה למחיר הזול ולתנאי התשלום הנוחים להפליא ברשתות שותפים, בדוק במקביל פרסום CPC בגוגל אדוורדס, ובאמצעות רכש מדיה באתרים איכותיים באמצעות משרדי פרסום אינטרנטיים.
מארגן שותפים (Broker)
מתווך בין שותפים ומפרסמים.
הרשמה במקביל (Co-registration)
שיטה ליצירת לידים מרובים, לאחר הרשמת הליד לארגון "A", הצעת המשך להירשם לארגון של "B". למשל לאחר מכירה וקניית לידים בתחום יעוץ משכנתאות ויצירת עניין אצל אותו הליד בביטוח משכנתאות.
הרשמת שרשרת (Co-registration path)
סידרה של הודעות זיכוי המוצגות למשתמש אחרי שהוא נרשם באתר לנקוט פעולה נוספת כלשהי.
הרשמה + (Custom co-registration)
הצבת שדות סטנדרטיים והצעה לענות על כמה שאלות כגון: "היית בחו"ל במהלך 6 החודשים האחרונים?" מיועד למפרסמים אשר מציעים מוצרים או שירותים מיוחדים בעל הצורך לקבלת פרטים נוספים.
העברת נתונים (Data transfer)
בקמפיין פרסומי על הליד להיקלט במערכת המפרסם בציון מעין הגיע (שותף / אתר וכד'). המפרסמים יכולים לבחור פורמטים שונים שבהם הם מקבלים נתונים מן השותפים. הפורמטים הנפוצים ביותר הם: 1. אימייל: שליחת ליד בדואר אלקטרוני. 2. FTP (File Transfer Protocol): הוא פרוטוקול להחלפת קבצים דרך יישום הפועל על העיקרון של "גרור ושחרר". לא בזמן אמת. 3. HTTP GET & HTTP POST (Hypertext Transfer Protocol) חיבור לשרת בזמן אמת. כיום, זו השיטה הנפוצה ביותר של העברת נתונים. 4. HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure): העברת נתונים ב HTTP נעשית בזמן אמת, אך הנתונים מוצפנים ב HTTPS (SSL). מומלץ להשתמש בהצפנה זו ככל האפשר בכל הקמפיינים.
אופטימיזציה של מסע פרסום (Optimization)
התהליך שנועד כדי להגדיל את שיעור ההחזר על ההשקעה (ראה לעיל ROI) בקמפיין. שקיפות – המפתח לאופטימיזציה מוצלחת, משום שהיא מאפשרת למפרסמים כדי לראות אילו משותפים פועלים היטב וכאלו שלא. אופטימיזציה ניתן לבצע בקלות וביעילות בעזרת מערכת שיווקית כגון מערכת ליד מנג'ר, או בצורה עצמית ע"י ספירת מיילים ידנית וריכוז כל הנתונים בקובץ אקסל (תהליך שלוקח שעות עד ימי עבודה נוספים בכל חודש לאלו שלא משתמשים במערכת).
דף נחיתה (Landing page)
האתר עמוד, שאליו מגיע משתמש לאחר לחיצה על הבאנר או המודעה הפרסומית. זה עשוי להיות דף הבית של אתר המפרסם, או דף ספציפי המתאר מבצע ממוקד או מוצר. ככל שדף הנחיתה ממוקד יותר, כך התוצאות טובות יותר. עצה: שמרו על קשר ישיר בין המסרים במודעה הפרסומית או הבאנר לתוכן דף הנחיתה. טיפ: היזהרו משימוש בבאנרים ודפי נחיתה בלבד במסעות פרסום לגיוס לידים! שיטה זו רווחית בדרך כלל, אך האחוז הממוצע של הקלקה על באנר היא – 0.10%, כלומר 99.9% מקהל היעד יחמיץ את דף היעד עקב תופעה נפוצה הנקראת "עיוורון באנרים". לכן היעזרו בחברת פרסום באינטרנט אשר בעלת התמחות בגיוס לידים לשימוש בחומרי פרסום מגוונים ויצירתיים.
באנר (Ad Unit)
מודעות ויזואליות הנפוצות באתרים. פרסום בבאנרים נועד בעיקר לצרכי מיתוק וחשיפה, למראת זאת ניתן לעשות שימוש ממוקד בפרסום בבאנרים לצורך גיוס לידים.
רשימת תפוצה (opt-in)
הסכמה של כל משתמש (בדרך כלל שניתנת ע"י סימון "V"במשבצת המתאימה בטופס יצירת הקשר), לתת רשות למפרסם לשלוח הודעות דוא"ל עם פרטים נוספים.
רשימת תפוצה מדורגת (Mult opt-in)
נעשית במס' שלבים: בשלב ראשון הגולש מבצע פניה אל המפרסם (ליד). השלב השני ידרוש מהמשתמש לתת את רשות המפרסם כדי ליצור קשר עתידי. בשלב השלישים נדרש הגולש להקליד שדות נוספים.
רשימת תפוצה כפולה (Double opt-in)
תהליך הרשמה דו-שלבי. שלב ראשון הוא סימון ההרשאה לשלוח לפונה מיילים עתידיים, צעד שני – קבלת מייל אימות בדוא"ל. שיטה זו מפחיתה באופן משמעותי את שיעור ההיענות, אבל יכולה לשפר את איכות הליד.
ניהול קשרי לקוחות (CRM – Customer Relationship Management)
Relationship Management – ניהול קשרי לקוחות ומכירות – מונח ספציפי עבור עסקים וחברות לצורך ניהול מערך קשרי הלקוחות והמכירות באמצעות מערכת לשליטה ובקרה בצורה מאורגנת כגון מערכת ליד מנג'ר.
ספק שירות הדוא"ל ( ESP – Email Service Provider)
חברה המספקת שירותי דואר אלקטרוני באמצעות שיווק דואר אלקטרוני והעברת הודעות אלקטרוניות מטעם המפרסם.
ספירת לידים (Lead Scoring)
תהליך דירוג ערך הלידים המתקבלים מערוצי השיווק השונים. מתודולוגיה זו משמשת לדירוג הלידים בחברה ע"פ פרמטרים שהוגדרו וניקוד על בסיס קריטריונים רלוונטיים. ליד עם ניקוד גגבוה יכול להיכלל ברשימת הדואר האלקטרוני לשימוש מיידי ולביצוע פעולות שיווקיות מידיות, לידים בעלי ציון בינוני או נמוך בד"כ יטופלו במועד מאוחר יותר. הרעיון אחרי תהליך ספירה וניקוד הלידים הוא – הגברת יעילות המכירות, ופיקוח ובקרה אחר איכות הלידים מספקי הלידים השונים והמדיות השונות.
התפתחות הליד (Lead Nurturing)
בניית מערכת יחסים עם ליד פוטנציאל להפוך להיות לקוח החברה, גם אם מדובר בליד שלא מעוניין ברכישת שירות או מוצר בשלב זה. הרעיון הוא ליצור מודעות מול הלקוחות הפוטנציאליים שכאשר יהיו מעוניינים לרכוש את השירות או המוצר בעתיד הם יפנו ישירות לחברה אשר נחשפו אליה ושומרת איתם על קשר.
מענה אוטומטי (Auto-responder)
המשיבון אוטומטית במייל – מסר אלקטרוני שנשלח בדרך כלל באמצעות מערכות דיוור (כמו למשל מערכת ליד מנג'ר) מיד לאחר הרשמת המשתמש בזמן אמת כמנוי (למשל: הרשמה לניוזלטר יומי). Autoresponders מאפשר למפרסמים הזדמנות נוספת כדי לספק ללקוחות מידע נוסף על העסק או המוצר על מנת להגדיל את אחוז ההמרה.
אחוז הנרשמים (Take-Rate)
אחוז המשתמשים שנרשמו כמנויים לקמפיין. אחוז הנרשמים (או אחוז ההמרות) הוא האינדיקטור הנפוץ ביותר למדוד את הצלחת מסעות הפרסום.
אחוז פסילת לידים (Scrub Rate)
אחוז הלידים אשר נדחו על ידי המפרסם עקב חוסר עניין ראשוני (למשל: הליד לא מעוניין לשמוע אודות השירות מאיש המכירות). בקמפיינים רבים נהוג לקבוע אחוז פסילה מראש ותנאי פסילה מוגדרים.
מעוניינים במידע נוסף? לפניכם מקורות מידע נוספים העומדים לרשותכם באתר ליד מנג'ר: מידע מקצועי ומקיף בתחום הפרסום בלידים
שאלות ותשובות
חדשות ועדכונים
מרכז מידע